Οισοφάγος Barrett

Τι είναι ο οισοφάγος Barrett

Ως οισοφάγος Barrett, ορίζεται η εντερική μεταπλασία του βλεννογόνου του κατώτερου οισοφάγου. Αυτό σημαίνει ότι η εσωτερική στοιβάδα του οισοφάγου, που ιστολογικά μοιάζει με την επιδερμίδα, αντικαθίσταται από κύτταρα που μοιάζουν με τον εντερικό βλεννογόνο. Η μεταπλασία προκαλείται από συνεχή ερεθισμό του οισοφάγου από χρόνια γαστροοισοφαγικής παλινδρόμησης.

Είναι μία επικίνδυνη παθηση;

Αυτό που κάνει τον Οισοφάγο Barrett ανησυχητικό είναι ότι πρόκειται για προκαρκινωματώδη πάθηση. Υπολογίζεται ότι οι ασθενείς με οισοφάγο Barrett εμφανίζουν 30 φορές ψηλότερη πιθανότητα να εμφανίσουν καρκίνο οισοφάγου από τον γενικό πληθυσμό. Από την άλλη, μόνο 1 στους 100 ασθενείς με οισοφάγο Barrett αναπτύσσουν καρκίνο.

οισοφάγος barrett

Δεν υπάρχουν ειδικά συμπτώματα που να συνδέονται με τον οισοφάγο barrett, παρά μόνο αυτά που προκαλούνται από την γαστροοισοφαγική παλινδρόμηση, δηλαδή πόνος στο στήθος και καούρες, ενώ μπορεί να εμφανιστεί πόνος στην κατάποση. Ούτε και η μετατροπή από οισοφάγο Barrett σε αδενοκαρκίνωμα οισοφάγου δίνει ιδιαίτερα συμπτώματα στα αρχικά στάδια, κι αυτός είναι ο λόγος για τακτική παρακολούθηση με γαστροσκόπηση.

Η διάγνωση γίνεται συνήθως τυχαία κατά τη διάρκεια γαστροσκόπησης για διερεύνηση συμπτωμάτων γαστροοισοφαγικής παλινδρόμησης. Ο γιατρός βλέπει την τυπική εικόνα του οισοφάγου Barrett, και λαμβάνει βιοψίες για ιστολογική επιβεβαίωση. Εφόσον επιβεβαιωθεί η διάγνωση, ο ασθενής μπαίνει σε πρωτόκολλο παρακολούθησης. Γίνεται επαναληπτική γαστροσκόπηση ανά 2-3 χρόνια, και λαμβάνονται βιοψίες από συγκεκριμένα σημεία, κάθε 2 εκατοστά. Το σκεπτικό της παρακολούθησης είναι ότι εφόσον συμβεί κακοήθης εξαλλαγή, αυτή θα συμβεί με αργό ρυθμό, και η διενέργεια συχνών γαστροσκοπήσεων επιτρέπει τη διάγνωση σε αρχικά στάδια όταν η νόσος είναι θεραπεύσιμη.

Θεραπεία για τον οισοφάγο Barrett

Πως θεραπεύεται ο οισοφάγος Barrett και ποια είναι η κατάλληλη μέθοδος

Ασθενείς με συμπτώματα ΓΟΠ πρέπει να λαμβάνουν καθημερινά θεραπεία με αναστολείς ιόντων πρωτονίων. Εφόσον τα συμπτώματα επιμένουν, υπάρχει ένδειξη για αντιπαλινδρομική επέμβαση, η οποία σε κάποιες περιπτώσεις μπορεί να θεραπεύσει πλήρως τον οισοφάγο Barrett. Άλλες επιλογές είναι η αφαίρεση του βλεννογόνου ενδοσκοπικά με την τεχνική της υποβλεννογόνιας εκτομής, καθώς και ο καυτηριασμός του βλεννογόνου με ραδιοσυχνότητες. Εφόσον αναπτυχθεί καρκίνος, ο ασθενής υποβάλλεται σε χειρουργική επέμβαση αφαίρεσης του οισοφάγου, συνήθως σε συνδυασμό με χημειοθεραπεία και πιθανώς ακτινοβολία. Παρακάτω αναλύονται αναλυτικά όλες οι εναλλακτικές

Φαρμακευτική Θεραπεία Παλινδρόμησης

Τα φάρμακα που μειώνουν την οξύτητα του γαστρικού υγρού (LosecLaprazolNexium κτλ), είναι πολύ σημαντικά στην επιβράδυνση του οισοφάγου Barrett, αφού μειώνουν την έκθεση της περιοχής σε οξύ, που μπορεί να οδηγήσει σε πιο εκτεταμένες και σοβαρότερες βλάβες. Πρέπει να λαμβάνονται καθημερινά εφ’ όρου ζωής, και μπορούν να συνδυαστούν με αντιόξινα (GavisconMaaloxAludrox κτλ).

Λαπαροσκοπική Αποκατάσταση Διαφραγματοκήλης

Η παρουσία οισοφάγου Barrett θεωρείται επιπλοκή της Γαστροοισοφαγικής Παλινδρόμησης. Αποτελεί από μόνη της ένδειξη για χειρουργική επέμβαση θεραπείας της παλινδρόμησης. Γίνεται με λαπαροσκοπική τεχνική με πολύ μικρές τομές και νοσηλεία μιας ημέρας, και ακολουθείται από άμεση βελτίωση των συμπτωμάτων, σε σημείο που πλέον δε χρειάζεται φαρμακευτική αγωγή.

Η χειρουργική επέμβαση οδηγεί σε πλήρη θεραπεία του οισοφάγου Barrett περισσότερο από 70% των περιπτώσεων. Η χειρουργική θεραπεία της παλινδρόμησης αποτελεί την ιδανική λύση για ασθενείς με οισοφάγο Barrett. Κατ αρχήν σταματά την παλινδρόμηση και άρα την έκθεση του οισοφάγου Barrett σε γαστρικά οξέα. Αντίθετα τα φάρμακα μειώνουν την οξύτητα των γαστρικών οξέων, και δεν αποτρέπουν την παλινδρόμηση.

Πιο σημαντική είναι η επίδραση της χειρουργικής θεραπείας στην παλινδρόμηση χολής. Η τελευταία, σύμφωνα με πρόσφατες έρευνες, παίζει πολύ σημαντικό ρόλο στην ανάπτυξη οισοφάγου Barrett. Τα συνήθη φάρμακα για παλινδρόμηση δεν έχουν καμία επίδραση στην χολή. Αυτό σημαίνει ότι παρά τη φαρμακευτική θεραπεία, η πάθηση μπορεί να προχωρήσει σε καρκίνο. Μόνο η χειρουργική θεραπεία μπορεί να μηδενίσει την έκθεση του κατώτερου οισοφάγου στην καρκινογόνο επίδραση της χολής στον οισοφάγο Barrett.

Ενδοσκοπικές Θεραπείες Οισοφάγου Barrett

Εφόσον ο οισοφάγος Barrett υποστεί μετάλλαξη σε δυσπλασία, μπορεί να εφαρμοστούν ενδοσκοπικές μέθοδοι θεραπείας. Ενδοσκοπική εκτομή, Ραδιοσυχνότητες ή Κρυοθεραπεία για καταστροφή του μεταλλαγμένου ιστού χρησιμοποιούνται από μόνες ή σε συδυασμό μεταξύ τους. Η απόφαση για μια τέτοια θεραπεία είναι περίπλοκη και πρέπει να λαμβάνεται από εξειδικευμένους γιατρούς, καθώς δεν αποκλείεται να ξεφύγουν κύτταρα που να μπορούν να εξελιχθούν σε κακοήθεια. Και πάλι μπορεί να είναι η χειρουργική θεραπεία της παλινδρόμησης μετά την καταστροφή του οισοφάγου Barrett.

Συμπέρασμα

Ο Οισοφάγος Barrett είναι μια εντελώς καλοήθης κατάσταση που όμως μπορεί να γίνει επικίνδυνη. Όπως συμβαίνει πάντα στην υγεία, η πρόληψη και η πρώιμη διάγνωση σώζουν ζωές. Γι’ αυτό όταν υπάρχει χρόνια παλινδρόμηση, πρέπει να παρακολουθείται με τακτικές ενδοσκοπήσεις. Αν συνοδεύεται από διαφραγματοκήλη ή έντονα συμπτώματα, η χειρουργική επέμβαση είναι μια πολύ αποτελεσματική και ασφαλής επιλογή.