Χολοκυστίτιδα

Η χολοκυστίτιδα είναι φλεγμονή της χοληδόχου κύστης και στα συμπτώματα της το πιο χαρακτηριστικό είναι ο κοιλιακός πόνος ενώ η θεραπεία της κρίνεται στην πλειοψηφία των περιπτώσεων απαραίτητη καθώς η χολοκυστίτιδα μπορεί να έχει σοβαρές επιπτώσεις για την υγεία των ασθενών.

Η χολοκυστίτιδα συνήθως προκαλείται από απόφραξη της εξόδου της από χολόλιθο. και εμφανίζεται περίπου στο 20% των ασθενών με συμπτωματική χολολιθίαση. Η στάση της χολής εντός της χοληδόχου κύστης, επιτρέπει την υπερανάπτυξη μικροβίων και οδηγεί σε μικροβιακή φλεγμονή του τοιχώματος της χοληδόχου κύστης. Μπορεί να συνοδεύεται και από συλλογή πύου στην κοιλότητά της που ονομάζεται εμπύημα. Η χολοκυστίτιδα μπορεί να γίνει πολύ επικίνδυνη ειδικά σε ηλικιωμένους και άτομα με συνυπάρχουσες παθήσεις όπως πχ διαβήτης. Έχει επίσης την τάση να υποτροπιάζει, ή να μεταπίπτει σε χρόνια χολοκυστίτιδα.

Σε αυτή τη σελίδα θα βρείτε πληροφορίες για:

• Τα αίτια εμφάνισης της πάθησης
  • Με ποια συμπτώματα εκδηλώνεται η οξεία και η χρόνια χολοκυστίτιδα και πότε χρειάζεται άμεσα ιατρός
  • Τους τρόπους διάγνωσης
  • Τους κινδύνους αν αμελήσετε τη θεραπεία
  • Τις επιλογές που υπάρχουν για θεραπεία καθώς την πρόληψη

Συχνότητα εμφάνισης

Ποια άτομα είναι περισσότερο επιρρεπή να νοσήσουν από χολοκυστίτιδα;

Τα άτομα που έχουν μεγαλύτερο κίνδυνο να αναπτύξουν χολοκυστίτιδα είναι άτομα:

• Με οικογενειακό ιστορικό με πέτρες στη χολή.
  • Ηλικίας 60 ετών και άνω.
  • Που ακολουθούν μια διατροφή πλούσια σε λιπαρά και χοληστερόλη.
  • Υπέρβαρο / πάσχουν από παχυσαρκία.
  • Που πάσχουν από διαβήτη.
  • Που λαμβάνουν θεραπεία υποκατάστασης οιστρογόνων ή αντισυλληπτικά χάπια.
χολοκυστίτιδα

Ενσφηνωμένος Λίθος στον Κυστικό Πόρο

Με ποια συμπτώματα συνδέεται η χολοκυστίτιδα και πότε πρέπει να απευθυνθείτε σε ιατρό;

Η χολοκυστίτιδα μπορεί να έχει οξεία – ξαφνικά και έντονα συμπτώματα ή χρόνια.

Στην χρόνια χολοκυστίτιδα σημαίνει ότι συνήθως υπάρχει γνωστή χολολιθίαση με προηγούμενα επεισόδια κωλικού χοληφόρων. Η φλεγμονή της χοληδόχου κύστης οδηγεί σε εμφάνιση αρχικά του ίδιου πόνου, στο ίδιο σημείο, αλλά με αυξανόμενη ένταση χωρίς τάση ύφεσης, και έντονη ευαισθησία στην περιοχή  Οι ασθενείς περιγράφουν τα συμπτώματα ες επαναλαμβανόμενες κρίσεις φλεγμονής και πόνου.

Η οξεία χολοκυστίτιδα εμφανίζεται ξαφνικά και από τα συμπτώματα το βασικότερο είναι ο έντονος και συνεχής πόνος. Ο πόνος αρχίζει στη μέση και πάνω δεξιά της κοιλιακής χώρας και μπορεί να εξαπλωθεί στη δεξιά ωμοπλάτη ή στην πλάτη. Ο πόνος είναι πιο δυνατός 15 με 20 λεπτά μετά το φαγητό και συνεχίζεται. Σε περίπτωση οξείας χολοκυστίτιδας όπου ο πόνος παραμένει έντονος τότε μιλάμε για μία επείγουσα ιατρική κατάσταση και θα πρέπει να δείτε άμεσα ιατρό..

Άλλα συμπτώματα με τα οποία μπορεί να συνδέεται η χολοκυστίτιδας είναι:

• Ναυτία και φούσκωμα.
  • Εμετός.
  • Πυρετός. Συνήθως ο πυρετός δεν εμφανίζεται σε άτομα με χρόνια χολοκυστίτιδα.
  • Κοιλιακός πόνος που επιδεινώνεται όταν παίρνετε μια βαθιά αναπνοή.
  • Κοιλιακός πόνος και κράμπες μετά το φαγητό – ιδιαίτερα όταν καταναλώνετε λιπαρές τροφές
  • Ίκτερος (κιτρίνισμα του δέρματος και των ματιών).

Σε πολύ σοβαρές περιπτώσεις μπορεί να εμφανιστεί βαριά σήψη με έντονη ταχυκαρδία, ταχύπνοια, πτώση της πίεσης και αιμοδυναμική αστάθεια.

Αίτια

Ποια είναι τα αίτια που οδηγούν στο να αναπτυχθεί χολοκυστίτιδα

Η χολοκυστίτιδα προκαλείται συνήθως από πέτρες στη χολή που έχουν φράξει τον κυστικό πόρο σας, γεγονός που εμποδίζει την έξοδο της χολής από τη χοληδόχο κύστη. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα η χοληδόχος κύστη να πρήζεται και να αυξάνεται σημαντικά η πιθανότητα να μολυνθεί με βακτήρια. Άλλα, λιγότερο κοινά αίτια τα οποία προκαλούν χολοκυστίτιδα περιλαμβάνουν φραγμένους χοληφόρους πόρους λόγω ουλών, μειωμένη ροή αίματος στη χοληδόχο κύστη, όγκους που εμποδίζουν τη ροή της χολής από τη χοληδόχο κύστη ή ιογενείς λοιμώξεις που προκαλούν φλεγμονή στη χοληδόχο κύστη.

Πως γίνεται η διάγνωση για τη χολοκυστίτιδα;

Η διάγνωση για τηνχολοκυστίτιδας συνήθως γίνεται με βάση το ιστορικό χολολιθίασης και τον εργαστηριακό έλεγχο. Ο ιατρός θα ζητήσει να πραγματοποιηθεί:

• Εξετάσεις αίματος οι οποίες μπορούν να δείξουν τη διαταραχή των ηπατικών ενζύμων και αύξηση των δεικτών φλεγμονής.
  • Υπερηχογράφημα ήπατος – χοληφόρων που δείχνει παρουσία λίθων και πάχυνση τοιχώματος χοληδόχου κύστης ως επί φλεγμονής.
  • Αξονική Τομογραφία η οποία γίνεται σε κάποιες περιπτώσεις, όταν κριθεί απαραίτητη, Η αξονική τομογραφία μπορεί να μην αναγνωρίσει τους χολολίθους έχει όμως ψηλή ευαισθησία στη διάγνωση πάχυνσης τοιχώματος, και στην αναγνώριση επιπλοκών όπως διάτρηση της χοληδόχου κύστης, εμπύημα, νέκρωση, ή δημιουργία επικοινωνίας με το έντερο.

Πως θεραπεύεται η χολοκυστίτιδα και τι πλάνο θεραπείας προτείνεται για κάθε περίπτωση;

Η θεραπεία για τη χολοκυστίτιδα εξαρτάται από τη βαρύτητά της και τη γενική κατάσταση του ασθενούς.

Για πρώιμα στάδια χολοκυστίτιδας συστήνεται:

• Εφαρμογή διαλειμματικής νηστείας, για να “ξεκουραστεί” η χοληδόχος κύστη.
  • Αύξηση κατανάλωση υγρών
  • Λήψη φαρμάκων για να μειωθούν τα συμπτώματα από τη χολοκυστίτιδα και κυρίως ο πόνος
  • Λήψη αντιβιοτικών για να θεραπευτεί τυχόν λοίμωξη

Σε περιπτώσεις που η χολοκυστίτιδα δεν είναι σε πολύ πρώιμο βαθμό σε γενικές γραμμές για τη θεραπεία προτιμάμε τη χειρουργική επέμβαση με Λαπαροσκοπική Χολοκυστεκτομή όσο το δυνατόν νωρίτερα. Στην λαπαροσκοπική χολοκυστεκτομή πραγματοποιούμε  μικροσκοπικές τομές στην κοιλιά (λίγων χιλιοστών) μέσω των οποίων τοποθετείται το λαπαροσκόπιο (μικροσκοπική κάμερα) το οποίο μας επιτρέπει να δούμε το εσωτερικό της κοιλιάς και μέσω ειδικών χειρουργικών εργαλείων γίνεται η αφαίρεση της χοληδόχου κύστης.

Σε αντίθεση με παλαιότερες κατευθυντήριες οδηγίες, πλέον θεωρείται ασφαλέστατη η Λαπαροσκοπική Χολοκυστεκτομή σε οποιαδήποτε φάση της φλεγμονής. Αν συνυπάρχει βαριά σήψη, ή αν ο ασθενής δε μπορεί να υποβληθεί σε επέμβαση λόγω συνυπαρχόντων προβλημάτων, προχωράμε σε τοποθέτηση παροχέτευσης στη χοληδόχο κύστη υπό υπέρηχο. (Διαδερμική Χολοκυστοστομία). Η παροχέτευση του πύου που συνήθως έχει αναπτυχθεί, σε συνδυασμό με αντιβιοτική αγωγή, επιτρέπει την ταχύτατη αντιμετώπιση της οξείας φάσης. Αφού ο ασθενής βελτιωθεί μπορούμε να προχωρήσουμε σε χολοκυστεκτομή σε δεύτερο χρόνο.

Τι επιπλοκές μπορεί να προκύψουν εάν η χολοκυστίτιδα δεν αντιμετωπιστεί;

Οι επιπλοκές που μπορεί να προκύψουν αν δεν αντιμετωπιστεί η χολοκυστίτιδα μπορεί να κυμαίνονται από συνεχιζόμενη μόλυνση έως και πιθανό θάνατο, αναλόγως το στάδιό της. Οι σημαντικότερες επιπλοκές περιλαμβάνουν:

• Χοληδόχος κύστη που είναι σε μεγάλο βαθμό μολυσμένη είναι μία εξαιρετικά επώδυνη κατάσταση. Αν δεν λάβετε θεραπεία μπορεί να οδηγήσει σε σημαντική λοίμωξη ή ακόμα και γάγγραινα της χοληδόχου κύστης.
  • Χολαγγειίτιδα: η οξεία λοίμωξη των χοληφόρων και του ήπατος μπορεί να είναι εξαιρετικά απειλητική για τη ζωή εάν δεν αντιμετωπιστεί έγκαιρα.
  • Φλεγμονώδες πάγκρεας (Παγκρεατίτιδα):  Εάν μια χολόλιθος μπλοκάρει τη βαλβίδα του δωδεκαδάχτυλου, ο του υγρά που εκκρίνονται από το πάγκρεας μπορεί να παλινδρομήσουν δημιουργώντας μία απειλητική κατάσταση για τη ζωή των ασθενών

Πρόληψη

Τι μπορείτε να κάνετε μειώσετε τον κίνδυνο να εμφανίσετε χολοκυστίτιδα

Μπορείτε να μειώσετε τον κίνδυνο να αναπτύξετε χολοκυστίτιδα αλλάζοντας συνήθειες που έχουν να κάνουν με τον τρόπο ζωής σας:

• Υγιεινή διατροφή: Ακολουθήστε μια υγιεινή διατροφή – πλούσια σε φρούτα, λαχανικά, δημητριακά ολικής αλέσεως και υγιεινά λιπαρά – όπως η μεσογειακή διατροφή και αποφύγετε τροφές με υψηλή περιεκτικότητα σε λιπαρά και χοληστερόλη.
  • Άσκηση: Η άσκηση μειώνει τη χοληστερόλη και όσο χαμηλότερο είναι το επίπεδο χοληστερόλης τόσο μικρότερη είναι η πιθανότητα εμφάνισης πέτρες στη χολή, άρα και χολοκυστίτιδα κατ επέκταση
  • Απώλεια βάρους αλλά όχι ταχύ ρυθμό: Εάν κάνετε προσπάθειες να χάσετε βάρος, μην χάνετε περισσότερα από ένα έως δύο κιλά την εβδομάδα. Η ταχεία απώλεια βάρους αυξάνει τον κίνδυνο ανάπτυξης χολόλιθων.