Χοληδοχολιθίαση

Η χοληδοχολιθίαση είναι η παρουσία λίθων στον κοινό χοληδόχο πόρο, αποτελεί μία από τις πιο κοινές επιπλοκές της χολολιθίασης, τις περισσότερες φορές μπορεί να μην έχει συμπτώματα, η θεραπεία της θεωρείται μονόδρομος ώστε να μην υπάρξουν σημαντικότερες επιπλοκές και θεραπεύεται με μία μέθοδο που ονομάζεται ERCP.  Σε αυτή τη σελίδα θα βρείτε όλα όσα πρέπει να γνωρίζετε για τη χοληδοχολιθίαση και:

• τη συχνότητά της
  • τα συμπτώματα και πως θα καταλάβετε ότι μπορεί να έχετε χοληδοχολιθίαση
  • τα αίτια και τους παράγοντες κινδύνου
  • τη διάγνωση
  • τους κινδύνους αν αμελήσετε τη θεραπεία
  • τις επιλογές στη θεραπεία

Η χοληδοχολιθίαση εμφανίζεται στο 15% περίπου των περιπτώσεων χολολιθίασης. Οι πέτρες δημιουργούνται στη χοληδόχο κύστη, και ακολουθούν τη ροή της χολής με αποτέλεσμα να βρεθούν στον χοληδόχο πόρο. Από αυτό το σημείο μπορούν να περάσουν στο έντερο με ελάχιστα ή καθόλου συμπτώματα, να προκαλέσουν παγκρεατίτιδα, ή απόφραξη του χοληδόχου πόρου που εκδηλώνεται με ίκτερο.

χοληδοχολιθίαση

Τι συμπτώματα εμφανίζει η χοληδοχολιθίαση και πως θα την καταλάβετε;

Πολλοί ασθενείς με χοληδοχολιθίαση είναι εντελώς ασυμπτωματικοί, ή εμφανίζουν γενικά συμπτώματα στα πλαίσια της χολολιθίασης. Αν η πέτρα φράξει τον χοληδόχο πόρο το πρώτα από τα συμπτώματα που θα καταλάβετε θα είναι ο κολικός των χοληφόρων που εκφράζεται κυρίως με:

• Κοιλιακό άλγος. Ο πόνος στη χολή εμφανίζεται σε επεισόδια που διαρκούν από μία έως αρκετές ώρες, συνήθως μετά από το γεύμα. Είναι εντονότερος τα πρώτα 20 λεπτά και σταδιακά μειώνεται. Οι περισσότεροι αισθάνονται αυτόν τον πόνο στην πάνω δεξιά πλευρά της κοιλιάς τους, αλλά ο πόνος μπορεί επίσης να αντανακλάται και στη δεξιά  ωμοπλάτη.
  • Ναυτία και εμετοί. Ο κολικός των χοληφόρων συχνά συνοδεύεται από ναυτία και έμετο.

Κάποιοι ασθενείς, ειδικά μετά από χολοκυστεκτομή, εμφανίζονται με άτυπα κοιλιακά ενοχλήματα. Επίσης όταν στην χοληδοχολιθίαση έχουμε απόφραξη του κοινού χοληδόχου πόρου, η στάση της χολής στο ήπαρ έχει σαν αποτέλεσμα στα συμπτώματα να έχουμε και την εμφάνιση ικτέρου. Αν η απόφραξη αφορά και τον παγκρεατικό πόρο, μπορεί να αναπτυχθεί παγκρεατίτιδα που μπορεί να γίνει απειλητική για τη ζωή.

Αίτια

Ποιοι είναι οι παράγοντες που συμβάλουν να αναπτύξετε χοληδοχολιθίαση;

Όπως έχει αναφερθεί και η παραπάνω η χοληδοχολιθίαση οφείλεται στην παρουσία πετρών, χολολίθων, στη χολή οι οποίες μπορεί να καταλήξουν στο χοληδόχο πόρο. Επομένως τα άτομα που κινδυνεύουν από χοληδοχολιθίαση είναι τα άτομα τα οποία κινδυνεύουν να αναπτύξουν χολολίθους .Οι παράγοντες που μπορεί να αυξήσουν τις πιθανότητες να εμφανίσετε χολόλιθο στον κοινό σας χοληδόχο πόρο είναι:

• Η χρόνια χολαγγειίτιδα. Η χολοχολιθίαση είναι η κύρια αιτία χολαγγειίτιδας, αλλά μπορεί να λειτουργήσει και αντίστροφα. Εάν έχετε φλεγμονή στους χοληφόρους πόρους η οποία έχει δημιουργηθεί από κάποια άλλη αιτία, αυτή μπορεί να προκαλέσει επιβράδυνση της χολής και στασιμότητα στους χοληφόρους πόρους, οδηγώντας σε καθίζηση και πέτρες στη χολή.
  • Πέτρες στη χολή. Οι περισσότεροι ασθενείς με χολόλιθους δεν έχουν επιπλοκές ή συμπτώματα, αλλά αν είχατε χολολίθους  στο παρελθόν, ακόμα και αν έχει γίνει αφαίρεση της χολιδόχου κύστης σας, είναι πιο πιθανό να τις εμφανίσετε ξανά.
  • Υψηλή χοληστερόλη. Η πλειοψηφία των χολόλιθων σχηματίζονται από την περίσσεια χοληστερόλης στο αίμα.

Είναι σημαντικό αν έχετε ιστορικό χολολίθων ή χοληδοχολιθίαση να επικοινωνήσετε με τον ιατρό σας ώστε να σας καθοδηγήση σχετικά με την πρόληψη αλλά και να συζητήσετε μαζί του τους παράγοντες κινδύνου και τι εξετάσεις μπορείτε να κάνετε για διάγνωση, ακόμα κι αν δεν εμφανίζετε συμπτώματα.

Πως γίνεται η διάγνωση για τη χοληδοχολιθίαση;

Η διάγνωση για τη χοληδοχολιθίαση εξαρτάται από τον τρόπο εμφάνισης και τα συμπτώματα. Η παρουσία λίθων στον χοληδόχο πόρο προκαλεί ερεθισμό του χοληφόρου δέντρου και άνοδο των ηπατικών ενζύμων.

Το υπερηχογράφημα μπορεί να μη δείξει τίποτα, ή να δείξει διάταση χοληφόρων, ενώ πιο σπάνια μπορεί να είναι εμφανής και ο λίθος.

Η εξέταση εκλογής για τη διάγνωση της χοληδοχολιθίασης είναι η μαγνητική τομογραφία MRCP, που έχει πολύ ψηλή ευαισθησία για τη συγκεκριμένη πάθηση. Εναλλακτικά σε ασθενείς που δε μπορούν να υποβληθούν σε μαγνητική τομογραφία, μπορεί να γίνει ενδοσκοπικό υπερηχογράφημα.

Η αξονική τομογραφία μπορεί επίσης να δείξει διάταση χοληφόρων και λίθους. Είναι εντελώς απαραίτητη στην περίπτωση παγκρεατίτιδας, όπως και σε περίπτωση υποψίας κακοήθειας.

Είναι η χοληδοχολιθίαση μία επείγουσα κατάσταση για θεραπεία;

Η χοληδοχολιθίαση δεν είναι μία κατάσταση που απαιτεί άμεση εισαγωγή στο Νοσοκομείο αλλά οι κίνδυνοι αν αμελήσετε τη θεραπεία και δεν συμβουλευτείτε εξειδικευμένο ιατρό είναι σημαντικοί.

Μπορεί να οδηγήσει η χοληδοχολιθίαση σε επικίνδυνες καταστάσεις για την υγεία;

Στη χοληδοχολιθίαση, ο χολόλιθος που φράζει τον  χοληδόχο πόρο προκαλεί παλινδρόμηση της χολής και αυτό μπορεί να επηρεάσει όλα τα όργανα του χοληφόρου δέντρου όπως τη χοληδόχο κύστης, το πάγκρεας και το ήπαρ. Μπορεί να προκαλέσει φλεγμονή, μακροχρόνια βλάβη των ιστών, χολαγγειίτιδα, Χολοκυστίτιδα και ακόμα και παγκρεατίτιδα, μία επείγουσα κατάσταση

Ποια είναι η κατάλληλη θεραπεία για τη χοληδοχολιθίαση; Χρειάζεται χειρουργείο;

Η θεραπεία εκλογής για τη χοληδοχολιθίαση είναι η Ενδοσκοπική Ανάστροφη Χολαγγειο-Παγκρεατογραφία (ERCP). Η ERCP είναι μια ενδοσκοπική επεμβατική μέθοδος που επιτρέπει την ακριβή σκιαγράφηση του χοληφόρου δέντρου, τη διάνοιξη της εξόδου των χολαγγείων (σφιγκτήρα του Oddi), και την ανάσυρση των λίθων από τον χοληδόχο πόρο. Χρειάζεται εξειδικευμένη γαστρεντερολογική εκπαίδευση και προχωρημένες ικανότητες. Μπορείτε να μάθετε περισσότερα για την ERCP πατώντας εδώ

Συνήθως μετά από τη διενέργεια ERCP είναι απαραίτητο να προχωρήσουμε σε λαπαροσκοπική χολοκυστεκτομή. Αυτό γίνεται ώστε να αποτραπεί η έξοδος περισσότερων χολόλιθων από τη χοληδόχο κύστη με στόχο να μην εμφανιστεί ξανά χολοχολιθίαση. Σε πολύ σπάνιες περιπτώσεις η η ERCP είναι ανεπιτυχής για να θεραπεύσουμε τη χοληδοχολιθίαση και είμαστε υποχρεωμένοι να ανασύρουμε τους λίθους με χειρουργική επέμβαση Λαπαροσκοπικής Έρευνας Χοληδόχου Πόρου.