Χοληδοχολιθίαση

Η παρουσία λίθων στον κοινό χοληδόχο πόρο είναι μια από τις πιο κοινές επιπλοκές της χολολιθίασης. Εμφανίζεται στο 15% περίπου των περιπτώσεων χολολιθίασης. Οι πέτρες δημιουργούνται στη χοληδόχο κύστη, και ακολουθούν τη ροή της χολής με αποτέλεσμα να βρεθούν στον χοληδόχο πόρο. Από αυτό το σημείο μπορούν να περάσουν στο έντερο με ελάχιστα ή καθόλου συμπτώματα, να προκαλέσουν παγκρεατίτιδα, ή απόφραξη του χοληδόχου πόρου που εκδηλώνεται με ίκτερο.

Πολλοί ασθενείς με χοληδοχολιθίαση είναι εντελώς ασυμπτωματικοί, ή εμφανίζουν γενικά συμπτώματα στα πλαίσια της χολολιθίασης. Κάποιοι ασθενείς, ειδικά μετά από χολοκυστεκτομή, εμφανίζονται με άτυπα κοιλιακά ενοχλήματα. Απόφραξη του κοινού χοληδόχου πόρου προκαλεί στάση της χολής στο ήπαρ με αποτέλεσμα εμφάνιση ικτέρου. Αν η απόφραξη αφορά και τον παγκρεατικό πόρο, μπορεί να αναπτυχθεί παγκρεατίτιδα που μπορεί να γίνει απειλητική για τη ζωή.

Η διάγνωση εξαρτάται από τον τρόπο εμφάνισης. Η παρουσία λίθων στον χοληδόχο πόρο προκαλεί ερεθισμό του χοληφόρου δέντρου και άνοδο των ηπατικών ενζύμων. Το υπερηχογράφημα μπορεί να μη δείξει τίποτα, ή να δείξει διάταση χοληφόρων, ενώ πιο σπάνια μπορεί να είναι εμφανής και ο λίθος. Η εξέταση εκλογής για τη διάγνωση της χοληδοχολιθίασης είναι η μαγνητική τομογραφία MRCP, που έχει πολύ ψηλή ευαισθησία για τη συγκεκριμένη πάθηση. Εναλλακτικά σε ασθενείς που δε μπορούν να υποβληθούν σε μαγνητική τομογραφία, μπορεί να γίνει ενδοσκοπικό υπερηχογράφημα. Η αξονική τομογραφία μπορεί επίσης να δείξει διάταση χοληφόρων και λίθους. Είναι εντελώς απαραίτητη στην περίπτωση παγκρεατίτιδας, όπως και σε περίπτωση υποψίας κακοήθειας.

Η θεραπεία εκλογής της χοληδοχολιθίασης είναι η Ενδοσκοπική Ανάστροφη Χολαγγειο-Παγκρεατογραφία (ERCP). Είναι μια ενδοσκοπική επεμβατική μέθοδος που επιτρέπει την ακριβή σκιαγράφηση του χοληφόρου δέντρου, τη διάνοιξη της εξόδου των χολαγγείων (σφιγκτήρα του Oddi), και την ανάσυρση των λίθων από τον χοληδόχο πόρο. Χρειάζεται εξειδικευμένη γαστρεντερολογική εκπαίδευση και προχωρημένες ικανότητες. Συνήθως μετά από τη διενέργεια ERCP είναι απαραίτητο να προχωρήσουμε σε λαπαροσκοπική χολοκυστεκτομή. Πολύ σπάνια η ERCP είναι ανεπιτυχής και είμαστε υποχρεωμένη να ανασύρουμε τους λίθους με χειρουργική επέμβαση Λαπαροσκοπικής Έρευνας Χοληδόχου Πόρου.