Διαφραγματοκήλη και Παραοισοφαγοκήλη

Διαφραγματοκήλη και παραοισοφαγοκήλη

Τι είναι η διαφραγματοκήλη

Η διαφραγματοκήλη αποτελεί τη συχνότερη αιτία για τη Γαστροοισοφαγική Παλινδρόμηση για και είναι πολύ σημαντικό να γνωρίζουμε τι είναι, ποια είναι τα αίτια και τα συμπτώματα της, πότε είναι επικίνδυνοι για την υγεία και ποια είναι η θεραπεία, πότε παίρνουμε φάρμακα και πότε γίνεται χειρουργείο.

Στη διαφραγματοκήλη η βαλβίδα ανάμεσα στον οισοφάγο και το στομάχι μετατοπίζεται προς τον θώρακα, με αποτέλεσμα να βρίσκεται υπό αρνητική πίεση. Ταυτόχρονα με την αλλαγή της ανατομίας, προκαλείται δυσλειτουργία του σφιγκτηριακού μηχανισμού, που οδηγεί σε παλινδρόμηση. Πολλές φορές όμως τα συμπτώματα με τα οποία εμφανίζεται η διαφραγματοκήλη είναι πολύ ήπια και οι ασθενείς δεν απευθύνονται στον ειδικό για πάρα πολλά χρόνια. Το αποτέλεσμα μπορεί να είναι σταδιακή αύξηση του μεγέθους της διαφραγματοκήλης, μέχρι και μετατόπιση άλλων οργάνων προς των θώρακα (παχύ έντερο, πάγκρεας, σπλήνας κτλ.), στις πιο σοβαρές περιπτώσεις.

Ποια άτομα κινδυνεύουν περισσότερο να αναπτύξουν διαφραγματοκήλη;

Η διαφραγματοκήλη μπορεί να αναπτυχθεί σε άτομα όλων των ηλικιών και των δύο φύλων, αν και εμφανίζεται συχνότερα σε άτομα ηλικίας 50 ετών και άνω. Η πάθηση επίσης εμφανίζεται συχνότερα σε άτομα που είναι υπέρβαρα (έχουν πρόβλημα με παχυσαρκία) και στους καπνιστές.

Διαφραγματοκήλη παραοισοφαγοκήλη: τύποι

Κατηγορίες στις οποίες χωρίζετα η Διαφραγματοκήλη και η Παραοισοφαγοκήλη

Με ποια συμπτώματα εκδηλώνεται η διαφραγματοκήλη

Συχνά η διαφραγματοκήλη είναι εντελώς ασυμπτωματική, δηλαδή δεν εμφανίζει καθόλου συμπτώματα. Εφόσον υπάρχουν, τα συμπτώματα εξαρτώνται από τον τύπο και το μέγεθος της που έχει η διαφραγματοκήλη, καθώς και την επάρκεια του κατώτερου οισοφαγικού σφιγκτήρα. Τα πιο συχνά συμπτώματα είναι:

• Καούρα.
  • Πικρή ή ξινή γεύση στο πίσω μέρος του λαιμού.
  • Φούσκωμα και ρέψιμο.
  • Ενόχληση ή πόνος στο στομάχι ή στον οισοφάγο.

Εάν η διαφραγματοκήλη είναι προχωρημένου μεγέθους εκδηλώνεται με πιο έντονα συμπτώματα όπως είναι:

• ο πόνος στο στήθος
  • η έντονη καούρα
  • ναυτία

Οι μεγαλύτερες διαφραγματοκήλες (όνομάζονται παραοισοφαγοκήλες) δίνουν συμπτώματα λόγω παλινδρόμησης μεγάλου όγκου τροφής, όπως εμετοί και αναγωγές. Μπορεί να υπάρχει απώλεια βάρους και αίσθημα πλήρωσης του στομάχου μετά από μικρό γεύμα. Το τελευταίο σύμπτωμα πρέπει να διερευνηθεί επειγόντως για αποκλεισμό κακοήθειας, ειδικά αν συνυπάρχει απώλεια βάρους. Μην αμελήσετε αν έχετε κάποια από τα παραπάνω συμπτώματα να απευθυνθείτε σε εξειδικευμένο ιατρό.

Θα περάσει από μόνη η διαφραγματοκήλη και πότε τα συμπτώματα πρέπει να μας ανησυχούν;

Όταν οι παλινδρομήσεις είναι συνεχείς και ειδικά κατά τη διάρκεια της νύχτας τότε οδηγούν σε επανειλημμένες εισροφήσεις γαστρικών περιεχομένων στο αναπνευστικό. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα αναπνευστικές λοιμώξεις και επιδείνωση της αναπνευστικής λειτουργίες.

Η πιο επικίνδυνη επιπλοκή που μπορεί να εμφανίσει η διαφραγματοκήλη και η παραοισοφαγοκήλη είναι η συστροφή στομάχου, η οποία εκδηλώνεται με έντονο πόνο και εμέτους. Μπορεί να οδηγήσει σε νέκρωση στομάχου που να κάνει απαραίτητη την άμεση χειρουργική επέμβαση.

Επειδή οι ασθενείς με διαφραγματοκήλη / παραοισοφαγοκήλη είναι συνήθως προχωρημένης ηλικίας, τέτοιες επιπλοκές είναι επικίνδυνες ως και θανατηφόρες. Αυτός είναι και ο λόγος που μεγάλες διαφραγματοκήλες, ειδικά αν προκαλούν συμπτώματα, πρέπει να διορθώνονται σε τακτική βάση και να μην περιμένετε να υποχωρήσουν τα συμπτώματα από μόνα τους ή να υποχωρήσει η πάθηση.

Αίτια

Ποιοι είναι οι παράγοντες κινδύνου – αίτια για τη διαφραγματοκήλη;

Έχει παρατηρηθεί ότι οι παράγοντες που σχετίζονται με τη διαφραγματοκήλη είναι:

• Η προχωρημένη ηλικία, που σχετίζεται με εξασθένιση των μυών και απώλεια ελαστικότητας των ιστών
  • Η παχυσαρκία
  • Η εγκυμοσύνη
  • Ο ασκίτης
  • Η χρόνια αυξημένη ενδοκοιλιακή πίεση όπως συμβαίνει με τον χρόνιο βήχα, την δυσκοιλιότητα ή την άρση βάρους
  • Νόσοι του καλλαγόνου, σκληρόδερμα

Τι διαφορά έχει η διαφραγματοκήλη και η παραοισοφαγοκήλη

Η διαφραγματοκήλη εμφανίζεται όταν η βαλβίδα μεταξύ στομάχου και οισοφάγου, μαζί με ένα μικρό τμήμα από το στομάχι, γλιστράει προς τον θώρακα. Η διαφραγματοκήλη μπορεί να μείνει σταθερή σε μέγεθος, ή να παρουσιάζει πολύ μικρή αύξηση για πολλά χρόνια.

Παραοισοφαγοκήλη ονομάζεται μια πολύ μεγάλη διαφραγματοκήλη, που περιέχει μεγάλο τμήμα του στομάχου, ή ακόμα και άλλα όργανα της κοιλιάς όπως τμήμα εντέρου, σπληνός, ήπατος ή παγκρέατος.

Η χειρουργική θεραπεία της διαφραγματοκήλης γίνεται με επέμβαση Linx ή με Λαπαροσκοπική Θολοπλαστική κατά Nissen ή Toupet. Όμως η παραοισοφαγοκήλη, λόγω μεγέθους και μεγαλύτερης διαταραχής της ανατομίας του διαφράγματος από τη διαφραγματοκήλη, είναι πιο δύσκολη στην αντιμετώπισή της, και εμφανίζει ψηλότερα ποσοστά υποτροπής. Η επέμβαση πρέπει να γίνεται από χειρουργό με υπερεξειδίκευση στα χειρουργεία διαφραγματοκήλης, και περιλαμβάνει εξειδικευμένες τεχνικές όπως τοποθέτηση πλέγματος ή επέμβαση Collis-Nissen.

Πως γίνεται η διάγνωση για την διαφραγματοκήλη και την παραοισοφαγοκήλη

Η αρχική διάγνωση για την διαφραγματοκήλη και την παραοισοφαγοκήλη γίνεται με γαστροσκόπηση, η οποία πρέπει να γίνεται σύντομα με το που εμφανιστούν τα συμπτώματα, για αποκλεισμό κακοήθων παθήσεων και για να καθοριστεί η κατάλληλη θεραπεία.

Για καλύτερη εκτίμηση της ανατομίας και προεγχειρητικό σχεδιασμό είναι απαραίτητη η διενέργεια Αξονικής Τομογραφίας Θώρακος και Κοιλιάς, η οποία επίσης επιτρέπει τον αποκλεισμό άλλων παθήσεων. Βοηθητική εξέταση είναι και το Οισοφαγογράφημα-Βαριούχο γεύμα, που δίνει πληροφορίες για τη λειτουργία οισοφάγου και στομάχου, αλλά και για το μήκος του οισοφάγου. Το τελευταίο είναι ιδιαίτερα σημαντικό, καθώς οι μεγάλες χρόνιες διαφραγματοκήλες οδηγούν σε βράχυνση του οισοφάγου, η οποία δυσχεραίνει την πλήρη ανατομική αποκατάσταση κατά τη διάρκεια του χειρουργείου, και καθιστά απαραίτητη τη διενέργεια εναλλακτικών τεχνικών, όπως τεχνικών επιμήκυνσης του οισοφάγου, ή εναλλακτικά μη ανατομική αποκατάσταση, με γαστροπηξία για καθήλωση του στομάχου σε σχετικά φυσιολογική θέση και αποτροπή επεισοδίων συστροφής.

Ποια είναι η κατάλληλη θεραπεία για την διαφραγματοκήλη

Συντηρητική θεραπεία για τη διαφραγματοκήλη

Όταν μία διαφραγματοκήλη είναι πολύ μικρή ή δεν προκαλεί συμπτώματα / προβλήματα η θεραπεία ξεκινά με μεθόδους αντίστοιχες για αυτές που χρησιμοποιούμε και στη θεραπεία της γαστροοισοφαγικής παλινδρόμησης. Σε αυτές τις περιπτώσεις συστήνεται:

• Διατήρηση ενός υγιούς βάρους (εντός ορίων ΔΜΣ)
  • Μείωση του μεγέθους των μερίδων των γευμάτων.
  • Αποφυγή ορισμένων όξινων τροφών – όπως η σάλτσα ντομάτας και τα εσπεριδοειδή ή οι χυμοί – που μπορεί να ερεθίσουν την επένδυση του οισοφάγου και να εντείνουν τα συμπτώματα που έχει η διαφραγματοκήλη.
  • Περιορισμός τηγανητών και λιπαρών τροφίμων, τροφίμων ή ποτών που περιέχουν καφεΐνη (συμπεριλαμβανομένης της σοκολάτας), μέντα, ανθρακούχα ποτά, ποτά που περιέχουν αλκοόλ, κέτσαπ, μουστάρδα και ξύδι.
  • Κατανάλωση των γευμάτων σας τουλάχιστον τρεις έως τέσσερις ώρες πριν ξαπλώσετε
  • Κρατήστε το κεφάλι σας 10 εκατοστά ψηλότερα από το υπόλοιπο σώμα σας όταν ξαπλώνετε ανάσκελα. Η ανύψωση του επιπέδου του κεφαλιού σας βοηθά τη βαρύτητα να κρατά το περιεχόμενο του στομάχου σας στο στομάχι και να μην έχετε παλινδρομήσεις
  • Διακοπή του καπνίσματος.
  • Μη φοράτε στενή ζώνη ή στενά ρούχα που μπορεί να αυξήσουν την πίεση στην κοιλιά
  • Λήψη φαρμάκων μετά το φαγητό για τη μείωση του οξέος στο στομάχι. Ο ιατρός σας κατόπιν εξέτασης θα σας προτείνει και θα σας συνταγογραφήσει τέτοια φάρμακα. Είναι σημαντικό να γνωρίζετε ότι αυτά τα φάρμακα τα οποία δεν στοχεύουν στη θεραπεία για τη διαφραγματοκήλη αλλά στο να μειωθούν τα συμπτώματα

Προσοχή: αν παίρνετε φάρμακα για τη διαφραγματοκήλη για να μειώσετε τα συμπτώματα δια διάστημα μεγαλύτερο των δυο εβδομάδων και τα συμπτώματα δεν υποχωρούν συμβουλευτείτε τον ιατρό σας

Πότε χρειάζεται χειρουργική επέμβαση για διαφραγματοκήλη / παραοισοφαγοκήλη;

Η θεραπεία για τη διαφραγματοκήλη και την παραοισοφαγοκήλη καθώς και η απόφαση για το αν θα γίνει χειρουργείο εξαρτάται από τα συμπτώματα, την πιθανότητα επιπλοκών και τη φυσική κατάσταση του ασθενούς. Ένας ηλικιωμένος με επιβαρυμένη φυσική κατάσταση και καθόλου συμπτώματα, δε χρειάζεται να υποβληθεί σε χειρουργική αποκατάσταση ακόμα και σε περίπτωση παραοισοφαγοκήλης τύπου IV. Ήπια συμπτώματα από γαστροοισοφαγική παλινδρόμηση, ή πολύ σπάνια επεισόδια θωρακικού άλγους και εμέτων μπορούν επίσης να αντιμετωπιστούν συντηρητικά, ειδικά σε ηλικιωμένους ασθενείς. Από την άλλη, όταν τα συμπτώματα είναι επικίνδυνα, ο κίνδυνος συστροφής στομάχου και άλλων σοβαρών επιπλοκών, καθώς και η αύξηση του μεγέθους της παραοισοφαγοκήλης σε διαδοχικές γαστροσκοπήσεις δίνουν την ένδειξη για χειρουργική αντιμετώπιση τότε προχωράμε για θεραπεία με χειρουργείο. Μία ακόμα περίπτωση που ορισμένοι ασθενείς επιλέγουν το χειρουργείο είναι όταν τα συμπτώματα είναι χρόνια και δεν επιθυμούν να λαμβάνουν φάρμακα για τη διαφραγματοκήλη εφ όρου ζωής αλλά επιθυμούν μόνιμη λύση.

Πως γίνεται το χειρουργείο για τη διαφραγματοκήλη για να επιτύχουμε οριστική θεραπεία;

Όπως αναφέρθηκε και παραπάνω αναλόγως με το μέγεθος του πρόβληματος και το στάδιο στο οποίο βρίσκεται η διαφραγματοκήλη επιλέγεται και η αντίστοιχη επέμβαση. Οι τεχνικές που έχουμε διαθέσιμες είναι:

Η πιο συχνή μέθοδος που χρησιμοποιείται είναι η θολοπλαστική η οποία μπορεί να γίνει με την ανοικτή μέθοδο ή λαπαροσκοπικά. Η ανοικτή μέθοδος γίνεται μόνο σε ορισμένες πολύ σοβαρές περιπτώσεις, όταν απαιτείται μεγαλύτερη ορατότητα κατά τη διάρκεια της επέμβασης. Η λαπαροσκοπική προσέγγιση έχει πολύ σημαντικά πλεονεκτήματα έναντι της ανοικτής.

Η λαπαροσκοπική χειρουργική επέμβαση γίνεται μέσω πολλών μικρών τομών αντί μιας μεγάλης τομής και έχει ως αποτέλεσμα

• Μικρότερες τομές.
  • Ελάχιστη απώλεια αίματος
  • Λιγότερος κίνδυνος μόλυνσης.
  • Λιγότερος πόνος και ουλές.
  • Συντομότερη ανάρρωση.
  • Ταχύτερη επάνοδος στην εργασία
  • Λιγότερη νοσηλεία
  • Χαμηλότερο κόστος

Με τη λαπαροσκοπική θολοπλαστική μπορούμε να επιτύχουμε οριστική θεραπεία για τη διαφραγματοκήλη χωρίς να χρειάζεται ο ασθενής να ταλαιπωρείται με τα συμπτώματα και να παίρνει φάρμακα εφ όρου ζωής.

Διαβάστε περισσότερες πληροφορίες για τη θολοπλαστική εδώ