Καρκίνος Οισοφάγου & Καρκίνος Στομάχου: Όσα πρέπει να γνωρίζετε

Ο Καρκίνος Οισοφάγου και ο Καρκίνος Στομάχου αντιπροσωπεύουν δυο διαφορετικές νοσολογικές οντότητες. Έχουν διαφορετική αιτιολογία και διαφορετική εμφάνιση, αλλά έχουν πολλές άλλες ομοιότητες, συμπεριλαμβανομένης παρόμοιας θεραπευτικής προσέγγισης. Τόσο ο καρκίνος οισοφάγου όσο και ο καρκίνος στομάχου απαιτούν πολυσυστηματική θεραπευτική προσέγγιση και υπερεξειδίκευση. Είναι απαραίτητη η συνεργασία Χειρουργού εξειδικευμένου στο Ανώτερο Γαστρεντερικό, και αντίστοιχου ογκολόγου. Πολλές θεραπευτικές ή ανακουφιστικές παρεμβάσεις γίνονται από Γαστρεντερολόγο ή Ακτινοθεραπευτή. Όλοι οι ασθενείς έχουν σημαντική απώλεια βάρους και υποθρεψία. Αυτό κάνει σημαντική τη συμβολή της διαιτολογικής υποστήριξης στην περαιτέρω θεραπεία του ασθενούς.

Δυστυχώς τόσο ο Καρκίνος Οισοφάγου, όσο και ο Καρκίνος Στομάχου διαγιγνώσκονται αργά. Τα αρχικά συμπτώματα αγνοούνται ή υποεκτμούνται. Αποδίδονται σε έξαρση παλινδρόμησης ή γαστρίτιδα. Τη στιγμή της διάγνωσης, μόνο το 25% των ασθενών εμφανίζουν στάδιο νόσου που να επιτρέπει την θεραπευτική προσέγγιση. Κάποιοι από αυτούς θα έχουν πολύ προχωρημένη ηλικία και συνυπάρχουσες. Τελικά μόνο ένα μικρό ποσοστό θα προχωρήσει σε θεραπευτικό χειρουργείο.

Η πιο ενδεδειγμένη θεραπευτική προσέγγιση στον Καρκίνο Οισοφάγου και στον Καρκίνο του Στομάχου είναι ο συνδυασμός χειρουργείο, με προεγχειρητική και μετεγχειρητική χημειοθεραπεία. Οι χειρουργικές επεμβάσεις είναι χρονοβόρες και δύσκολες για τον ασθενή. Μπορεί να συμβούν μεγάλες αιμορραγίες και επιπλοκές. Στη συντριπτική πλειοψηφία πάντως έχουν άριστη έκβαση και όλες οι επιπλοκές είναι αντιμετωπίσιμες. Είναι απαραίτητη η μετεγχειρητική νοσηλεία σε Μονάδα Εντατικής Θεραπείας και η θρεπτική υποστήριξη με τεχνητή σίτιση.

Παρακάτω αναφέρονται αναλυτικότερες πληροφορίες ξεχωριστά για τον καρκίνο οισοφάγου και τον καρκίνο στομάχου που περιλαμβάνουν τα συμπτώματα, τη διάγνωση, τη θεραπεία και τις διαφορετικές χειρουργικές τεχνικές.

ΕΠΕΜΒΑΣΕΙΣ ΓΙΑ ΚΑΡΚΙΝΟ ΟΙΣΟΦΑΓΟΥ & καρκινο ΣΤΟΜΑΧΟΥ

Οισοφαγεκτομή Ivor Lewis

Εφόσον ο καρκίνος οισοφάγου θεωρείται θεραπεύσιμος, ο ασθενής υποβάλλεται αρχικά για 2-3 μήνες σε χημειοθεραπεία μόνο, ή σε συνδυασμό με ακτινοθεραπεία. Στη συνέχεια ακολουθεί χειρουργική επέμβαση για αφαίρεση του τμήματος του οισοφάγου που περιέχει τον όγκο, και επανένωση στομάχου και οισοφάγου.

Γαστρεκτομή

Όπως και στον καρκίνο οισοφάγου, αν η νόσος θεωρείται θεραπεύσιμη, ο ασθενής υποβάλλεται αρχικά σε χημειοθεραπεία. Ακολουθεί χειρουργική επέμβαση για αφαίρεση τμήματος ή όλου του στομάχου.

Νηστιδοστομία Θρέψης

Τόσο μετά από οισοφαγεκτομή όσο και μετά από γαστρεκτομή είναι απαραίτητη η διατροφική υποστήριξη των ασθενών. Σε κάποιες περιπτώσεις προχωρημένης νόσου, η υποστηρικτική θεραπεία είναι η μόνη επιλογή. Η νηστιδοστομία θρέψης επιτρέπει τη χορήγηση τροφής απευθείας στο έντερο, παρακάμπτοντας το ανώτερο γαστρεντερικό σύστημα.

Ανατομία Οισοφάγου Στομάχου

ΚΑΡΚΙΝΟΣ ΟΙΣΟΦΑΓΟΥ

Ο καρκίνος οισοφάγου είναι ο 8ος πιο συχνός καρκίνος στον κόσμο. Η συχνότητά του αυξάνεται λόγω παγκόσμιας αύξησης των ποσοστών παχυσαρκίας. Υπάρχουν 2 διαφορετικά είδη, με σαφείς διαφορές στη θεραπεία τους.

Ο καρκίνος οισοφάγου εκ πλακώδους επιθηλίου αναπτύσσεται στον μέσο και ανώτερο οισοφάγο και είναι πιο συχνός σε αναπτυσσόμενες χώρες. Η θεραπεία του είναι συντηρητική, με συνδυασμό χημειοθεραπείας και ακτινοβολίας. Πολύ σπάνια μπορεί να είναι απαραίτητη χειρουργική επέμβαση.

Το Αδενοκαρκίνωμα Οισοφάγου είναι συχνότερο σε ανεπτυγμένες χώρες και είναι ο τύπος καρκίνου οισοφάγου που κλασικά αντιμετωπίζεται από με χειρουργείο. Αναπτύσσεται στο όριο οισοφάγου και στομάχου, συχνά σε έδαφος οισοφάφου Barrett. Οι πιο σημαντικοί επιβαρυντικοί παράγοντες είναι το κάπνισμα, η παχυσαρκία και η χρόνια παλινδρόμηση.

Καρκίνος οισοφάγου
Καρκίνος Οισοφάγου

καρκινοσ οισοφαγου - ΣΥΜΠΤΩΜΑΤΑ

Ο καρκίνος οισοφάγου έχει ως πιο συχνά συμπτώματα τον πόνο και τη δυσκολία στην κατάποση στερεών τροφών που ονομάζεται Δυσφαγία. Αυτή οφείλεται σε στένωση του οισοφάγου με αποτέλεσμα τη δυσκολία προώθησης τροφής από τον οισοφάγο στο στομάχι. Στα αρχικά στάδια τα υγρά περνούν εύκολα. Η στάση τροφών στον οισοφάγο μπορεί να προκαλέσει πόνο στο στήθος, και να συνοδεύεται από αναγωγή άπεπτων τροφών. Όλα τα παραπάνω οδηγούν τελικά σε σημαντική απώλεια βάρους.

ΔΙΑΓΝΩΣΗ

Εφόσον υπάρχει υποψία καρκίνου οισοφάγου η πρώτη εξέταση είναι η Γαστροσκόπηση, η οποία επιτρέπει την άμεση διάγνωση και λήψη δείγματος για ιστολογική εξέταση. Ακολουθούν Αξονική Τομογραφία Θώρακος-Άνω Κοιλίας-Κάτω Κοιλίας για αποκλεισμό μεταστάσεων, και στη συνέχεια PET-CT προς αποκλεισμό κρυφών μεταστάσεων.

ΘΕΡΑΠΕΙΑ

Είναι η πιο λογική ερώτηση των ασθενών αν ο καρκίνος του οισοφάγου θεραπεύεται. Δυστυχώς στο 75% των περιπτώσεων Καρκίνου Κατώτερου Οισοφάγου, η νόσος είναι ήδη προχωρημένη τη στιγμή της διάγνωσης. Σε αυτές τις περιπτώσεις μπορεί να προσφερθεί μόνο συμπτωματική και ανακουφιστική θεραπεία, με συνδυασμό ήπιας χημειοθεραπείας, ακτινοβολίας, και τεχνικών διάνοιξης του αυλού του οισοφάγου (οισοφαγικό stent), ή σίτισης κατευθείαν στο στομάχι ή στο έντερο (γαστροστομία-νηστιδοστομία).

Στο υπόλοιπο 25% για να επιτευχθεί η θεραπεία είναι εφικτή η διενέργεια Οισοφαγεκτομής, ώστε να αφαιρεθεί ο όγκος. Σχεδόν πάντα προηγείται χημειοθεραπεία ώστε να μειωθεί το μέγεθος του όγκου και να βελτιωθεί η επιβίωση, ενώ ανάλογα με το στάδιο του καρκίνου μπορεί να είναι απαραίτητη και η διενέργεια ακτινοθεραπείας. Μετά από μια περίοδο μετεγχειρητικής ανάρρωσης, είναι απαραίτητη η επανάληψη χημειοθεραπείας για να ολοκληρωθεί το θεραπευτικό πρωτόκολλο.

ΚΑΡΚΙΝΟΣ ΟΙΣΟΦΑΓΟΥ Επιβιωση

Σε ότι αφορά τον καρκίνο οισοφάγου και την επιβίωση υπολογίζεται ότι μόνο το 15% των ασθενών που διαγιγνώσκονται με Καρκίνο Κατώτερου Οισοφάγου επιζούν για περισσότερο από 5 χρόνια, με τη μεγάλη πλειοψηφία να καταλήγουν στον πρώτο χρόνο από τη διάγνωσή τους.

ΠΡΟΛΗΨΗ

Η πρόληψη για τον καρκίνου οισοφάγου περιλαμβάνει διακοπή καπνίσματος, αποφυγή προϊόντων καπνού γενικότερα, και διατήρηση υγιούς σωματικού βάρους. Διερεύνηση και αντιμετώπιση συμπτωμάτων Γαστρο-οισοφαγικής Παλινδρόμησης. Σημαντική είναι η παρακολούθηση με τακτικές γαστροσκοπήσεις των ατόμων που εμφανίζουν αλλοιώσεις τύπου Οισοφάγου Barrett, καθώς είναι προκαρκινική κατάσταση που αυξάνει τον κίνδυνο ανάπτυξης Αδενοκαρκινώματος Οισοφάγου κατά 30 φορές.

Έχετε περισσότερες απορίες ή χρειάζεστε διευκρινίσεις; Επικοινωνήστε απευθείας με τον Ιατρό

ΚΑΡΚΙΝΟΣ ΣΤΟΜΑΧΟΥ

Ο Καρκίνος Στομάχου είναι ο 5ος πιο συχνός καρκίνος παγκοσμίως. Στο 95% των περιπτώσεων πρόκειται για αδενοκαρκίνωμα που αναπτύσσεται από τα επιφανειακά κύτταρα του στομάχου, ενώ στο υπόλοιπο 5% ανήκουν τα λεμφώματα, GIST και νευροενδοκρινείς όγκοι. Ο καρκίνος στομάχου είναι από τους καρκίνους με τη χειρότερη πρόγνωση, κυρίως επειδή στα αρχικά στάδια μπορεί να προκαλεί από καθόλου ως πολύ ήπια συμπτώματα που συνήθως αγνοούνται. Έχει την τάση να δίνει πολύ νωρίς μεταστάσεις σε λεμφαδένες και άλλα όργανα. Μόνο 10% των πασχόντων επιζούν περισσότερο από 5 χρόνια.

Οι πιο σημαντικοί επιβαρυντικοί παράγοντες είναι το κάπνισμα, χρόνιος εποικισμός με Ελικοβακτηρίδιο του Πυλωρού, παχυσαρκία, διατροφή με παστά, καπνιστά, κατεργασμένες τροφές και ψηλό περιεχόμενο σε νιτρώδη, ενώ πολύ σημαντικό ρόλο παίζει η γενετική προδιάθεση.

Αντίθετα η μεσογειακή διατροφή φαίνεται να ασκεί προστατευτική δράση, λόγω υψηλής περιεκτικότητας σε αντιοξειδωτικές τροφές.

Καρκίνος στομάχου
Καρκίνος Στομάχου

ΚΑΡΚΙΝΟΣ ΣΤΟΜΑΧΟΥ ΣΥΜΠΤΩΜΑΤΑ

Σε αρχικά στάδια τα συμπτώματα που εμφανίζει ο καρκίνος του στομάχου, αν υπάρχουν, είναι μη ειδικά και ήπια. Δυσπεψία, και κάψιμο στο στομάχι ή στον οισοφάγο είναι τα πιο κοινά. Ήπιες ενοχλήσεις στην κοιλιά, καθώς και ανορεξία, ειδικά απέχθεια στο κρέας μπορούν να εμφανιστούν. Στις περισσότερες περιπτώσεις ανησυχητικά συμπτώματα εμφανίζονται όταν η νόσος είναι εκτεταμένη και μη θεραπεύσιμη.
Αδυναμία και εύκολη κόπωση λόγω απώλειας βάρους και αναιμίας, πόνος και φουσκώματα στην κοιλιά κυρίως μετά από γεύμα, ναυτία, εμετοί, δυσκοιλιότητα ή διάρροια. Σε πολύ προχωρημένα στάδια μπορεί να εμφανιστεί αιμορραγία από το στομάχι, που εκδηλώνεται είτε με εμετούς με πρόσμειξη αίματος ή με αίμα στις κενώσεις που μπορεί να είναι από σκούρο μαύρο μέχρι ζωηρό κόκκινο ανάλογα με την ένταση της αιμορραγίας. Συνυπάρχει απώλεια βάρους, ενώ η ανάπτυξη δυσκολίας στην κατάποση υποδηλώνει επέκταση προς τον κατώτερο οισοφάγο.
Πολλά από τα παραπάνω συμπτώματα στα αρχικά στάδια θεωρούνται αποτέλεσμα γαστρίτιδας ή γαστρικού έλκους, με αποτέλεσμα ο καρκίνος του στομάχου να χαρακτηρίζεται από καθυστερημένη διάγνωση και κακή πρόγνωση.

ΔΙΑΓΝΩΣΗ

Όταν παρουσιάζονται συμπτώματα η εξέταση εκλογής είναι η Γαστροσκόπηση με την οποία γίνεται η αναγνώριση του όγκου και λήψη βιοψιών. Στη συνέχεια γίνεται Αξονική Τομογραφία Θώρακος-Άνω Κοιλίας- Κάτω Κοιλίας για σταδιοποίηση. Εφόσον δε βρεθούν απομακρυσμένες μεταστάσεις ο ασθενής μπορεί να υποβληθεί σε PET-CT, ενδοσκοπικό υπερηχογράφημα αν πρόκειται για πρώιμο γαστρικό καρκίνο που μπορεί να αντιμετωπιστεί με ενδοσκοπική εκτομή ή λαπαροσκόπηση για αποκλεισμό περιτοναϊκών εμφυτεύσεων πριν τη διενέργεια επέμβασης γαστρεκτομής.

ΘΕΡΑΠΕΙΑ

Στη μεγάλη πλειοψηφία των περιπτώσεων ο καρκίνος στομάχου είναι εκτεταμένος και θεωρείται ανεγχείρητος κατά τη διάγνωση. Η θεραπεία σε αυτές τις περιπτώσεις είναι καθαρά ανακουφιστική, με ήπια χημειοθεραπεία και σε συγκεκριμένες περιπτώσεις ακτινοβολία.
Αν ο όγκος θεωρηθεί χειρουργήσιμος κατά τη διάγνωση, τότε η καλύτερη θεραπεία είναι η χειρουργική επέμβαση. Όπως και στην περίπτωση του οισοφάγου, προηγείται χημειοθεραπεία ώστε να μειωθεί το μέγεθος του όγκου και να βελτιωθεί η πρόγνωση. Μετά τη χειρουργική επέμβαση και την περίοδο ανάρρωσης, ακολουθεί επιπλέον συμπληρωματική χημειοθεραπεία.
Στις σπάνιες περιπτώσεις που ο καρκίνος στομάχου διαγνωσθεί στα αρχικά του στάδια (συχνότερα σε Ιαπωνία, Κορέα, Κίνα κτλ όπου διενεργείται τακτικός προσυμπτωματικός έλεγχος), τότε μιλάμε για Πρώιμο Γαστρικό Καρκίνο, ο οποίος μπορεί να αντιμετωπιστεί με Ενδοσκοπική Υποβλεννογόνια Εκτομή (Endoscopic Submucosal Dissection), με πολύ καλά αποτελέσματα και πρόγνωση εφάμιλλη της χειρουργικής θεραπείας.

ΠΡΟΛΗΨΗ

Σε ότι αφορά τον καρκίνο του στομάχου και την πρόληψη η ανακάλυψη του Ελικοβακτηριδίου του Πυλωρού και η θεραπεία εκρίζωσής του, έχει οδηγήσει σε παγκόσμια μείωση των περιστατικών Καρκίνου Στομάχου. Μεγάλη σημασία έχουν επίσης η αποφυγή επιβαρυντικών τροφών, η μεσογειακή διατροφή και η συχνή διενέργεια γαστροσκόπησης σε άτομα με πιθανό γενετικό υπόστρωμα ή προκαρκινικές βλάβες όπως η εντερική μεταπλασία.