pHμετρία (πεχαμετρία) Οισοφάγου

Πεχαμετρία Bravo

Γαστροοισοφαγική Παλινδρόμηση

Η γαστρο-οισοφαγική παλινδρομική νόσος είναι μια πάθηση που απαιτεί εξειδικευμένη διερεύνηση με εξετάσεις όπως η pHμετρία (πεχαμετρία) και η μανομετρία. Προκαλείται από ανεπάρκεια του βαλβιδικού μηχανισμού μεταξύ οισοφάγου και στομάχου, που έχει ως αποτέλεσμα την παλινδρόμηση οξέος στον οισοφάγο. Συνήθως συνυπάρχει και διαφραγματοκήλη. Εκδηλώνεται με πόνο ή κάψιμο στο στήθος ή στο λαιμό, ρεψίματα ή εμετούς και αναπνευστικά προβλήματα, με τα συμπτώματα να είναι χειρότερα τις βραδινές ώρες.

Στις περισσότερες περιπτώσεις, η Γαστροσκόπηση είναι αρκετή για να θέση τη διάγνωση, ακολουθούμενη από απλή φαρμακευτική αγωγή με φάρμακα που μειώνουν την οξύτητα του γαστρικού περιεχομένου και αντιμετωπίζουν πλήρως τα συμπτώματα. Η αγωγή αυτή όμως δεν αντιμετωπίζει την αιτία του προβλήματος που είναι η ανεπάρκεια της βαλβίδας, και πολλές φορές αποτυγχάνει ν αντιμετωπίσει τα συμπτώματα. Επίσης υπάρχουν περιπτώσεις, όπως ο οισοφάγος Barrett, ή όταν υπάρχει ιστορικό καρκίνου, που κάνουν απαραίτητη την περαιτέρω διερεύνηση ώστε ν αποφασιστεί η πιο αποτελεσματική θεραπεία.

Η πιο εξειδικευμένη και ακριβής εξέταση για την Γαστρο-οισοφαγική παλινδρόμηση είναι η pHμετρία (πεχαμετρία) οισοφάγου για μέτρηση της έκθεσης οισοφάγου σε γαστρικά οξέα. Συνήθως γίνεται ταυτόχρονα με μανομετρία για μέτρηση των πιέσεων εντός του οργάνου.

PHμετρία (Πεχαμετρία) Οισοφάγου

Η pHμετρία (πεχαμετρία) είναι απαραίτητη όταν τα συμπτώματα δεν υποχωρούν με τη συνήθη φαρμακευτική θεραπεία. Όταν χρειάζονται αυξημένες δόσεις φαρμάκων, όταν η φαρμακευτική αγωγή προκαλεί παρενέργειες, ή όταν κάποιος δε θέλει να την πάρει εφ’ όρου ζωής και σκέφτεται τη χειρουργική επέμβαση, τότε η pHμετρία (πεχαμετρία) είναι υποχρεωτική, καθώς προβλέπει τις πιθανότητες επιτυχίας της χειρουργικής επέμβασης. Σ αυτές τι περιπτώσεις η μέτρηση γίνεται μετά από διακοπή της φαρμακευτικής αγωγής για μια εβδομάδα, ώστε να είναι αντιπροσωπευτική η μέτρηση.

Σε κάποιους ασθενείς είναι απαραίτητη η pHμετρία (πεχαμετρία) ενώ παίρνουν τα φάρμακά τους ως συνήθως, και χωρίς να υπάρχουν ιδιαίτερα συμπτώματα. Αυτό γίνεται για να επιβεβαιωθεί ότι τα φάρμακα εξουδετερώνουν εντελώς το γαστρικό οξύ. Τέτοιες περιπτώσεις είναι η ύπαρξη οισοφάγου Barrett, οικογενειακό ιστορικό καρκίνου στον οισοφάγο ή το στομάχι, και έντονη φλεγμονή του οισοφάγου χωρίς να υπάρχουν ιδιαίτερα συμπτώματα. Είναι γνωστό ότι η χρόνια παλινδρόμηση οξέος μπορεί να οδηγήσει σε καρκίνο οισοφάγου, και αυτές οι κατηγορίες ασθενών μπορεί να εμφανίζουν μεγαλύτερο κίνδυνο εμφάνισης του. Γι’ αυτό το λόγο είναι σημαντικό να είμαστε σίγουροι για την πλήρη εξουδετέρωση του γαστρικού οξέος.

Τεχνικές Για PHμετρία (Πεχαμετρία)

Υπάρχουν τρεις διαφορετικές τεχνικές για τη μέτρηση οξύτητας του οισοφάγου. Η κλασική 24ωρη pH-μετρία, η 24ωρη εμπεδησιομετρία, και η ασύρματη pH-μετρία 96 ωρών. Μετά την τοποθέτηση της μεθόδου καταγραφής, ο ασθενής ακολουθεί τις συνηθισμένες ασχολίες του.

Τόσο για την κλασική pHμετρία (πεχαμετρία), όσο και για την εμπεδησιομετρία απαιτείται τοποθέτηση καθετήρα μέσω της μύτης, το άκρο του οποίου πρέπει να βρίσκεται στον κατώτερο οισοφάγο. Το άλλο άκρο του καθετήρα είναι συνδεμένο με συσκευή καταγραφής. Ο καθετήρας παραμένει για 24 ώρες, και μετά το τέλος της εξέτασης ο ασθενής εξετάζεται από γιατρό ο οποίος αφαιρεί τον καθετήρα και αναλύει τα ευρήματα της καταγραφής.

Και οι δυο τεχνικές έχουν το μειονέκτημα του καθετήρα που παραμένει στη μύτη για 24 ώρες. Πολλοί ασθενείς δύσκολα ανέχονται τον καθετήρα. Συνήθως δεν θ’ ακολουθήσουν τις συνηθισμένες ασχολίες τους, αφού ντρέπονται να εμφανιστούν στη δουλειά τους μ έναν καθετήρα στη μύτη. Πολλές φορές ο καθετήρας αφαιρείται κατά λάθος πριν προλάβει να ολοκληρωθεί η μέτρηση. Η ίδια η παραμονή του καθετήρα για 24 ώρες μόνο μπορεί να είναι ανεπαρκής, και πολλοί ασθενείς αναφέρουν ότι δεν είχαν ιδιαίτερα συμπτώματα τη συγκεκριμένη ημέρα. Ανάμεσα στις 2 τεχνικές, η εμπεδησιομετρία είναι πιο ακριβής καθώς επιτρέπει τη μέτρηση μη όξινης παλινδρόμησης. Το πλεονέκτημα τους είναι το σχετικά χαμηλό κόστος και η δυνατότητα ταυτόχρονων μετρήσεων σε 2 σημεία του οισοφάγου.

Ασύρματη PHμετρία (Πεχαμετρία) 96 Ωρών Με Κάψουλα Bravo

Η ασύρματη pHμετρία (πεχαμετρία) οισοφάγου 96 ωρών με κάψουλα Bravo έχει πολλά πλεονεκτήματα σε σχέση με τις άλλες 2 τεχνικές. Η κάψουλα τοποθετείται κατά τη διάρκεια γαστροσκόπησης, και συνδέεται ασύρματα με μικρό φορητό καταγραφικό μηχάνημα. Αυτό κάνει την εξέταση πολύ πιο καλά ανεκτή από τον ασθενή. Δεν υπάρχουν εμφανείς καθετήρες και καλώδια, που κάνει πολύ πιο πιθανό το να ακολουθήσει κάποιος τις καθημερινές του συνήθειες, και να κάνει την εξέταση πιο αντιπροσωπευτική. Η παραμονή της κάψουλας για 96 ώρες, επίσης κάνει την εξέταση πιο αξιόπιστη, ειδικά σε δύσκολες περιπτώσεις που τα συμπτώματα της παλινδρόμησης μπορεί να μην είναι συνεχόμενα. Δε χρειάζεται αφαίρεση της κάψουλας αφού αποβάλλεται από το σώμα δια της φυσικής οδού μετά από κάποιες μέρες. Η συσκευή καταγραφής μαζί με ημερολόγιο συμπτωμάτων και γευμάτων κατά τη διάρκεια της εξέτασης παραδίνεται στο γιατρό μετά από 4 ημέρες, οπότε και γίνεται η ανάλυση των ευρημάτων.

Το μειονέκτημα της κάψουλας Bravo είναι ότι μετρά μόνο όξινη παλινδρόμηση, όχι αλκαλική ή ουδέτερη, καθώς και το ότι μπορεί μα γίνει μέτρηση μόνο σε ένα σημείο του οισοφάγου. Σε περιπτώσεις με υψηλή πιθανότητα υπερευαισθησίας οισοφάγου είναι προτιμότερη η διενέργεια pH/εμπεδησιομετρίας